10 Kedai Makan Tengahari Di Alor Setar

Korang pernah cuba makan tengahari di Alor Setar Malaysia tak? Kalau belum, korang kena cuba! Alor Setar ni memang terkenal dengan pelbagai jenis makanan sedap yang boleh buat korang meleleh air liur. Dari nasi kandar yang pedas giler, mee kuah yang sedap meletop, hinggalah kepada nasi dagang yang memikat selera. Tempat makan yang popular kat sini pun banyak giler, macam-macam ada. Dari gerai-gerai kecil hinggalah kepada restoran yang besar-besar. Jadi, kalau korang nak mencari pengalaman gastronomi yang tak terlupakan, Alor Setar lah tempatnya. Jom serbu Alor Setar dan nikmati makan tengahari yang memuaskan perut!

Makan Tengahari Di Alor Setar

Nikmati perjalanan rasa melalui 10 tempat makan tengahari yang dijamin memuaskan di Alor Setar, Malaysia!

1. Restoran Gulai 7 Kawah

Restoran Gulai 7 Kawah is a spacious and clean restaurant located next to paddy fields in Kedah. They offer a wide variety of local food, especially their specialty, ‘gulai’. The side dishes are reasonably priced and there are many options to choose from. Some recommended dishes to try include the pucuk ginseng, various ulam, and different types of kerabu. The food is delicious and will satisfy your taste buds. The restaurant also offers a self-service concept, where you can choose your side dishes and pick up your drinks at the counter after ordering and payment. However, parking spaces are limited. It is advisable to visit during non-peak hours and arrive early to secure a seat with a scenic view of the paddy fields. The prices are affordable, considering the taste and quality of the food. The restaurant also provides information about the people of Kedah for you to read through while enjoying your meal.

Baca Juga  10 Kedai Makan Tengahari Di Hulu Selangor
  • Alamat:2, K2, Pantai Johor, 05150 Alor Setar, Kedah, Malaysia
  • Waktu Operasi:Isnin: Tutup, Selasa-Ahad: 9:00 Pagi – 4:30 Petang
  • Nombor Telefon:+60174844673

2. Tat Nasi Ayam

Tat Nasi Ayam di Alor Setar adalah restoran yang terbaik untuk mencuba. Nasi Ayam mereka sangat sedap dengan harga yang berpatutan, RM7.50 setiap pinggan. Meskipun harus layan diri, makanan masih sedap seperti sebelumnya. Bagi makanan tengah hari atau malam, tempat ini bagus. Hanya kesihatan restoran yang kurang memuaskan dengan dinding dan siling yang nampak kotor. Tetapi jika dicat dan dibersihkan, kedainya akan lebih menarik. Keseluruhannya, saya puas hati. Pastikan mencuba set spesial mereka. Ayamnya garing dan sangat sedap!

  • Alamat:NO 22, GROUND FLOOR, KOMPLEKS PERNIAGAAN UTAMA,, Lebuhraya Sultanah Bahiyah, 05350 Alor Setar, Kedah, Malaysia
  • Waktu Operasi:Isnin-Selasa: 10:00 Pagi – 1:30 Pagi, Rabu: 10:00 Pagi – 12:00 Pagi, Khamis-Ahad: 10:00 Pagi – 1:30 Pagi
  • Nombor Telefon:+60124227940

3. Restoran Mikamal

Restoran Mikamal adalah tempat kegemaran kami ketika berkerja di Alor Setar. Mee goreng dan pasembor mereka sangat sedap, kaya dan selalu mempunyai rasa yang sama. Perkhidmatan yang baik dan cepat juga. Kami pasti akan datang kembali. Lokasi mudah tetapi jika terlepas, agak susah untuk membuat pusingan balik. Pasembor okay, hanya kuahnya agak pedas sedikit. Mee bandung agak masin. Mee goreng sedap tetapi dulu ada rasa pedas sedikit. Sekarang lebih sedikit berbeza tapi masih boleh dicuba. Terdapat juga roti canai dan nasi yang standard seperti kedai mamak biasa.

  • Alamat:Jalan Anak Bukit, Istana Anak Bukit, 05150 Alor Setar, Kedah, Malaysia
  • Waktu Operasi:Isnin-Khamis: 7:00 Pagi – 7:50 Petang, Jumaat: Tutup, Sabtu-Ahad: 7:00 Pagi – 7:50 Petang
  • Nombor Telefon:+6047306542

4. Restoran Top D’Alor Setar

Restoran Top D’Alor Setar adalah restoran yang besar, bersih, dan ramai orang makan tengah hari. Mereka dikenali dengan sotong buncit yang sangat sedap. Harganya juga berpatutan. Total bayaran anda ialah RM 35.70, tetapi mereka membulatkannya menjadi RM 35 sahaja untuk anda. Restoran ini menyediakan masakan Melayu nasi campur yang bergaya self-service dengan pelbagai pilihan hidangan, terutamanya hidangan laut seperti sotong dan udang yang besar. Staff mereka sangat mesra dan harga makanan sangat berpatutan. Tempat letak kereta juga sangat mudah. Terdapat banyak tempat duduk dan ruang letak kereta yang luas. Mereka juga mempamerkan semua harga menu istimewa, contohnya SOTONG BUNCIT JAHAT, jadi anda boleh membuat pilihan berdasarkan bajet anda. Kegemaran peribadi saya ialah daging bakar mereka yang manis, sedap, dan mudah dikunyah. Saya memberi mereka penilaian 10/10 dan pasti akan mengunjungi mereka lagi.

  • Alamat:Kampung Mergong Indah, 05150 Alor Setar, Kedah, Malaysia
  • Waktu Operasi:Isnin-Khamis: 10:00 Pagi – 4:30 Petang, Jumaat: Tutup, Sabtu-Ahad: 10:00 Pagi – 4:30 Petang
  • Nombor Telefon:+60174339357

5. Restoran Ikan Bakar Top Alor Setar

Restoran Ikan Bakar Top Alor Setar terkenal dengan variasi hidangan ikan dan ayam yang disajikan dalam pelbagai kari dan sos. Ikan keli tempatan juga digoreng dengan dan tanpa cili. Semua hidangan ini enak dan disukai oleh penduduk selatan seperti saya dan keluarga saya. Satu tempat yang baik untuk mencuba ikan bakar dan masakan kampung lain. Walaupun harganya sedikit tinggi, ia berbaloi.

Hidangan terbaik yang perlu dicuba:
1. Ikan Bakar
2. Sotong Bakar
3. Keli Bakar
4. Ayam Bakar
5. Air Asam

  • Alamat:Restoran Ikan Bakar Top, Jalan Lencongan Timur, Kampung Ganding, 05300 Alor Setar, Kedah, Malaysia
  • Waktu Operasi:Isnin-Khamis: 9:30 Pagi – 4:00 Petang, Jumaat: Tutup, Sabtu-Ahad: 9:30 Pagi – 4:00 Petang
  • Nombor Telefon:+60195470240

6. Mat Cucur Udang

Mat Cucur Udang ini adalah makanan yang crispy dan sedap. Lokasinya berada di sebelah jalan utama. Menawarkan cucur udang yang sedap dan rangup. Saya beri skor 7.5/10 kerana kuah cair tetapi perkhidmatannya baik. Sedikit bising disebabkan berhampiran jalan utama.

Bagi anda yang ingin mencuba makanan atau minuman terbaik, cucoq udang merupakan pilihan yang sangat sedap. Kuahnya sangat sedap dan tidak mungkin dapat dicari di Lembah Klang. Cucoq dan kuah ini seperti dipertemukan dalam syurga. Datanglah jika anda berada di sekitar kawasan ini. Terima kasih kepada pakcik yang memberikan diskaun.

  • Alamat:919, Jalan Sultan Badlishah, Bandar Alor Setar, 05000 Alor Setar, Kedah, Malaysia
  • Waktu Operasi:Isnin-Ahad: 2:00 – 9:00 Petang
  • Nombor Telefon:+60125585592

7. Teruna Ikan Bakar

Teruna Ikan Bakar sangat direkomendasikan untuk dicoba. Mereka memiliki makanan dan minuman terbaik, seperti sup kawah, ikan keli dan kembung bakar, kerabu perut, dan sup kawah yang lezat. Jika Anda datang sebelum waktu makan tengah hari, kemungkinan masih ada kursi kosong. Pasti akan puas hati dengan hidangan mereka. Jangan lupa untuk mencoba daging bakaq mereka yang sedap. Semua lauk yang disajikan di sini enak, termasuk bihun sup. Jika Anda berada di Alor Star, pastikan untuk mampir ke sini. Mereka memiliki beragam menu lauk dengan harga yang terjangkau. Kios ini terkenal dan menjadi favorit banyak orang. Jika Anda ingin membeli lauk pauk yang sudah dimasak, ini adalah tempat yang tepat.

  • Alamat:Teruna Ikan Bakar, 30, 256, Kampung Masjid, 05460 Alor Setar, Kedah, Malaysia
  • Waktu Operasi:Isnin: 9:30 Pagi – 4:00 Petang, Selasa: Tutup, Rabu-Ahad: 9:30 Pagi – 4:00 Petang
  • Nombor Telefon:None

8. Restoran Ikan Bakar Atap Rumbia

Restoran Ikan Bakar Atap Rumbia menawarkan Nasi Campur Ikan Bakar dengan pilihan lauk yang banyak. Hidangan ini sangat sedap dan jika dibuka di Selangor, pasti akan menjadi viral dan restoran ikan bakar lain di sekitar Selangor atau Lembah Klang akan dipenuhi orang. Lauk bukit untuk 2 orang termasuk teh o ais hanya RM15 sahaja. Makanan yang sedap, minuman percuma dan bubur kacang disediakan. Harga yang berpatutan dan terdapat tempat letak kereta yang terhad. Berdekatan dengan Star Parade Mall – boleh berjalan kaki. Terdapat banyak pilihan menu makanan dan tempat ini amat selesa.

  • Alamat:Unnamed Road, Bandar Alor Setar, 05200 Alor Setar, Kedah, Malaysia
  • Waktu Operasi:Isnin-Ahad: 10:00 Pagi – 3:30 Petang
  • Nombor Telefon:+60189484237

9. Gerai Mkn Malam Sedap Giler Baqhang Nasi Kandar Faruq

Makanan dan minuman terbaik: Nasi Kandar Faruq, roti canai, teh halia pakai halia ori.

  • Alamat:31, Jalan Gangsa, Kampung Lubok Peringgi, 05150 Alor Setar, Kedah, Malaysia
  • Waktu Operasi:Isnin-Ahad: Buka 24 jAM
  • Nombor Telefon:+601131271208

10. Restoran Masakan Kampung

Restoran Masakan Kampung terbaik untuk dicuba! Harga berpatutan, sedap dan dekat dengan airport. Pelbagai lauk untuk makan tengahari.

  • Alamat:Jalan Anak Bukit, Titi Gajah, 06550 Alor Setar, Kedah, Malaysia
  • Waktu Operasi:Isnin-Ahad: 7:00 Pagi – 5:00 Petang
  • Nombor Telefon:None

5 BEST Tempat Makan Tengahari Di Alor Setar:

  • Restoran Gulai 7 Kawah
  • Tat Nasi Ayam
  • Restoran Mikamal
  • Restoran Top D’Alor Setar
  • Restoran Ikan Bakar Top Alor Setar

Leave a Comment