10 Kedai Makan Tengahari Di Shah Alam

Salam semua! Nak cite sikit ni, korang pernah tak makan tengahari kat Shah Alam, Malaysia? Shah Alam ni, memang terkenal dengan makanan yang menggugat rasa! Kalau korang melawat sini, jangan lupa cuba makanan sedap yang boleh buat tekak korang terasa bahagia. Dah penat jalan-jalan, jom lah cari tpt makan best! Tak kira lah nak makan nasi lemak yang pedas gila ke atau mie sedap giler, kat Shah Alam memang ada je. Dan jangan lupa, kalau ada peluang, try lah makanan tempatan macam laksa atau rendang. Memang tak rugi kalau korang makan tengahari kat Shah Alam, best gila beb!

Makan Tengahari Di Shah Alam

“Inilah senarai 10 gerai makan di Shah Alam yang pasti mempesona perut anda dengan hidangan tengahari yang lazat!”

1. Restoran Hatinie

Restoran Hatinie merupakan kedai makan dengan banyak pilihan makanan dan minuman. Harga makanan agak tinggi berbanding kedai biasa, tetapi makanannya sedap. Disarankan untuk datang awal kerana ramai orang. Untuk 15 orang, kosnya sekitar RM300+. Bagi 3-4 orang, bajet sekitar RM100. Staffnya baik dan membantu. Menu makanannya pelbagai dari sarapan, makan tengahari, makanan penutup, kek, kuih, sate, roti canai, dan minuman air self-service. Anda boleh mengambil makanan, mengambil gambar, dan menunjukkan kepada kasir selepas makan. Kedai ini bersih dan besar. Anda boleh mengulanginya lagi, tetapi perlu membawa bajet yang lebih besar. Sate mereka sedap dengan penilaian 5/5. Namun, rasa ikan dalam laksam agak kurang. Secara keseluruhannya, saiz hidangan makanannya berbaloi. Mereka juga menawarkan nasi campur dengan pelbagai pilihan, dan terdapat juga mee dan bihun. Ada juga pelbagai jenis kuih dan pencuci mulut.

Baca Juga  3 Kedai Makan Tengahari Di Kinarut
  • Alamat:18 & 20, Jalan Selendang 10/10, Seksyen 10, 40100 Shah Alam, Selangor, Malaysia
  • Waktu Operasi:Isnin-Sabtu: 7:00 Pagi – 6:00 Petang, Ahad: 7:00 Pagi – 4:00 Petang
  • Nombor Telefon:0192667810

2. Restoran Azira

Restoran Azira adalah tempat yang berbaloi untuk dicuba. Mereka menyediakan makanan dan minuman terbaik dengan harga yang berpatutan. Kedainya juga bersih dan mempunyai tempat letak kereta untuk OKU. Namun, stesen buffet agak tinggi, jadi tidak sesuai untuk yang menggunakan kerusi roda. Ruang meja makan untuk yang menggunakan kerusi roda juga tidak mempunyai kipas yang berfungsi dengan baik, membuatnya agak panas. Tetapi, tiada banyak lalat dan staf restoran sentiasa halau lalat jika ada. Staf juga sangat attentif dan cepat datang bertanya apa yang diperlukan. Harga makanan seperti nasi dan lauk adalah RM9.50, manakala kuih baulu dijual pada harga RM3.50 untuk 6 biji. Pilihan makanan agak terhad pada waktu 4.30 petang ini, tetapi pilihan menu tengah hari sangat banyak. Pecal adalah hidangan yang paling disukai di sini. Tempat letak kereta agak terhad, dengan pilihan terpaksa parkir di tepi jalan.

  • Alamat:5, Jalan Ceongsam 10/11, Seksyen 10, 40100 Shah Alam, Selangor, Malaysia
  • Waktu Operasi:Isnin-Ahad: 7:00 Pagi – 7:00 Petang
  • Nombor Telefon:0126879699

3. Pak Mal Nasi Ayam

Paparan terbaik di Shah Alam, Nasi Ayam Legend. Keadaan yang bersih dan banyak tempat duduk dalam kedai ini. Jika anda minat sup kaki ayam, ini adalah tempat yang sesuai untuk mencubanya. Porsi makanan tidak kedekut dan bilik parking agak mencabar kerana kedai ini viral di kawasan tersebut. Tetapi, Anda boleh mencuba makanan atau minuman terbaik di sini dengan mengambil pesanan dengan cepat. Perkhidmatan sangat baik dengan kakitangan yang mesra dan pantas. Hanya rasa nasi ayam ini tidak sama dengan dahulu. Bagi saya, dahulu lebih sedap dan sekarang ayamnya sedikit masin. Tetapi, Nasi Ayam Legend ini adalah yang terbaik di Shah Alam sejak tahun 1990.

  • Alamat:Level 1, 2, Jalan Selendang 10/10, Seksyen 10, 40100 Shah Alam, Selangor, Malaysia
  • Waktu Operasi:Isnin-Khamis: 8:00 Pagi – 7:00 Petang, Jumaat: Tutup, Sabtu-Ahad: 8:00 Pagi – 7:00 Petang
  • Nombor Telefon:0196689669

4. Nasi Kak Wok Shah Alam

Nasi Kak Wok Shah Alam menyediakan makanan dan minuman yang sedap dan boleh dicuba. Antaranya adalah Nasi Ayam Gulai dan Cili Sambal. Makanan di sini mendapat penilaian baik dengan 4⭐ untuk Nasi Kak Wok dan Nasi Ayam Gulai, dan 5⭐ untuk Cili Sambal. Servis juga baik dengan penilaian 5⭐. Namun, kebersihan perlu diperbaiki dengan penilaian 4⭐, tandas mendapat penilaian 3.5⭐, dan sinki depan mendapat penilaian 4⭐. Walaupun begitu, kedai ini masih menjadi kegemaran ramai orang pada waktu peak/lunch. Jadi, bolehlah mencuba makanan dan minuman di sini.

  • Alamat:7, Jalan Plumbum 7/100, Seksyen 7, 40000 Shah Alam, Selangor, Malaysia
  • Waktu Operasi:Isnin-Ahad: 8:00 Pagi – 7:00 Petang
  • Nombor Telefon:0192468494

5. Restoran Mak Uda

Restoran Mak Uda merupakan kedai nasi berlauk yang terkenal di kawasan ini. Di sini, terdapat pelbagai menu makan tengahari termasuklah Ikan Bakar sambal yang sangat popular. Harga makanan di sini agak berpatutan, tidak terlalu murah atau mahal. Untuk sarapan pagi, anda boleh mencuba roti canai dan nasi lemak yang disarankan. Makanan di sini memang sedap dan harga yang ditawarkan sangat berbaloi. Lebih-lebih lagi, makan di sini berkali-kali tidak akan mengecewakan. Selain itu, kuah sate yang disajikan di sini juga sangat sedap. Parkir mudah dijumpai dan pelayanan makanan yang cepat.

  • Alamat:Seksyen 13, 40100 Shah Alam, Selangor, Malaysia
  • Waktu Operasi:Isnin-Ahad: 6:00 Pagi – 11:45 Petang
  • Nombor Telefon:None

6. Rumah Makan Cibiuk Shah Alam

Cibiuk Shah Alam adalah rumah makan yang berkualiti tinggi dengan variasi hidangan lezat dan minuman yang menyegarkan. Terdapat makanan yang direkomendasikan seperti gorengan yang renyah dan beraroma, dan cendawan goreng yang sangat disarankan. Pelayan juga sangat ramah dan sopan. Meskipun tidak ada stesen cuci tangan, suasana restoran memberikan sentuhan yang mirip dengan spa. Datanglah dan mencoba makan di sini, pasti tidak akan mengecewakan. Sebaiknya mencoba nasi timbel atau nasi liwet dengan lauk utama yang diinginkan. Jangan lewatkan nasi timbel ayam bakar dengan tambahan cumi goreng. Untuk rasa sambal, mencoba sambal lain jika ingin pedas. Secara keseluruhan, tempat ini sangat nyaman dan harganya sepadan. Akan lebih baik jika stesen sambal lebih mengutamakan kepuasan pelanggan.

  • Alamat:B-LG-19, Vista Alam, Jalan Ikhtisas, Seksyen 14, 40000 Shah Alam, Selangor, Malaysia
  • Waktu Operasi:Isnin-Khamis: 11:00 Pagi – 11:00 Petang, Jumaat: 3:00 – 11:00 Petang, Sabtu-Ahad: 11:00 Pagi – 11:00 Petang
  • Nombor Telefon:0355240691

7. Restoran Mak Uda

Restoran Mak Uda, terletak di Bukit Jelutong, menawarkan pelbagai makanan dan minuman yang lezat. Salah satu hidangan terbaik yang harus dicoba adalah nasi lemak kukus dan ayam goreng berempah. Restoran ini juga terkenal dengan nasi dagang yang enak. Anda juga boleh mencuba kuih muih pelbagai dan telur bungkus yang sedap di sini. Portion nasi yang besar dan harga yang berpatutan menjadikan tempat ini sebagai kegemaran ramai. Selain itu, kakitangan di sini yang peka dengan keperluan tetamu dan memberi perkhidmatan yang baik seperti layanan oleh rakan seperjuangan. Restoran Mak Uda adalah yang terbaik di Bukit Jelutong dan hidangan mereka benar-benar terbaik! 👏👏👏

  • Alamat:Bukit Jelutong, 40150 Shah Alam, Selangor, Malaysia
  • Waktu Operasi:Isnin-Rabu: 7:00 Pagi – 1:00 Pagi, Khamis: 7:00 Pagi – 11:00 Petang, Jumaat: Tutup, Sabtu-Ahad: 7:00 Pagi – 1:00 Pagi
  • Nombor Telefon:0199310722

8. Bisik-Bisik Shah Alam Seksyen U12

Restoran Bisik-Bisik Shah Alam Seksyen U12 menawarkan pelbagai pilihan makanan yang sedap. Tetapi, sambal utk laksa Johor mungkin terlalu pedas bagi sesetengah orang. Terdapat banyak pilihan menu yang sedap dan susun atur meja boleh diperbaiki. Restoran ini direkomendasikan kerana makanan sedap, harga berbaloi, servis baik dengan pesanan menggunakan barcode, dan makanan dihidangkan dalam masa 10 minit. Walaupun suasana kedai agak panas, secara keseluruhannya sangat baik. Asam pedas tetel set couple adalah salah satu hidangan yang disyorkan dengan harga yang baik dan makanan yang enak. Pasti akan kembali untuk mencuba menu-menu lain!

  • Alamat:G, 7-10, U12/G, Persiaran Pegaga, Desa Alam, 40170 Shah Alam, Selangor, Malaysia
  • Waktu Operasi:Isnin-Selasa: 11:00 Pagi – 10:00 Petang, Rabu: 11:30 Pagi – 10:00 Petang, Khamis: 11:00 Pagi – 10:00 Petang, Jumaat-Ahad: 11:30 Pagi – 10:00 Petang
  • Nombor Telefon:0177317803

9. Restoran d’Ranting

Restoran d’Ranting adalah restoran yang popular dan digemari oleh pelanggan. Lauk pauk tengah hari mereka sedap dan pelbagai pilihan. Harganya juga berpatutan. Servis di sini cepat dan pekerja sangat cekap. Walaupun kedai agak sempit, ia penuh dengan pelanggan pada waktu lunch hour. Disarankan untuk datang lebih awal jika ingin mencuba lauk yang banyak dan mengelak dari kepadatan. Cendawan goreng dan udang goreng timbang masak tepung adalah hidangan terbaik di sini. Nasi lemak mereka sangat sedap dengan beras basmathi yang harum, sambal yang sedap, dan rasa yang tahan lama. Menu lain seperti bihun, mee, kue teaw, dan nasi goreng juga enak untuk santapan pagi. Restoran ini adalah tempat kegemaran pelanggan dan seringkali dikunjungi. Harganya murah, makanannya sedap, dan berbaloi. Terima kasih kepada restoran ini dan semoga dapat beroperasi seperti biasa selepas ini.

  • Alamat:49g, Jalan Pahat H 15/H, Seksyen 15, 40000 Shah Alam, Selangor, Malaysia
  • Waktu Operasi:Isnin-Jumaat: 4:00 – 10:00 Petang, Sabtu-Ahad: Tutup
  • Nombor Telefon:0355241735

10. Kedai Makan Bajet

Kedai Makan Bajet terbaik di Shah Alam adalah tempat yang murah, sedap dan peramah. Variasi makanan dan minuman yang boleh dicuba. Harga marhain disediakan. Panggilan “Singgahhh” setiap kali datang. Balas dengan rezeki melimpah ruah. Amin.

  • Alamat:Seksyen 6, 40000 Shah Alam, Selangor, Malaysia
  • Waktu Operasi:Isnin-Ahad: 7:00 Pagi – 10:00 Petang
  • Nombor Telefon:None

5 BEST Tempat Makan Tengahari Di Shah Alam:

  • Restoran Hatinie
  • Restoran Azira
  • Pak Mal Nasi Ayam
  • Nasi Kak Wok Shah Alam
  • Restoran Mak Uda

Leave a Comment